نقد و بررسی جامع بازی Ghost of Yōtei – انتقام در سایه برفهای ژاپن
این نسخه یکی از بهترینهای چند سال اخیر باشه — از دریبلهایی که روانتر و چسبندهتر شدهاند، تا پاسهای دقیقتر و جایگیری هوشمندانهتر دروازهبانها.
متأسفانه، این پیشرفتهای مثبت تا حد زیادی تحتتأثیر یک نکته منفی قرار گرفتن: پرداختهای درونبرنامهای که شاید تهاجمیترین نوعی باشن که EA تا به حال عرضه کرده.
پس در حالیکه FC 26 قدمهایی رو به جلو برداشته، بیشتر این پیشرفتها محدود به داخل زمین باقی میمونن.
یکی از نمونههای فوقالعاده این موضوع، تنظیمات جدید گیمپلی (Gameplay Presets) هست. در نسخههای قبلی، تقریباً همه بازیکنان از یک سبک بازی استفاده میکردن — چه در رقابتهای آنلاین حالت Ultimate Team، چه در تلاش برای قهرمانی در لیگ در حالت Manager Mode.
اما امسال، EA این روند رو تغییر داده و بازی رو به دو حالت مختلف تقسیم کرده: رقابتی (Competitive) و واقعگرایانه (Authentic).
در حالت رقابتی (Competitive)، میتونی انتظار بازیای سریع و پرتحرک داشته باشی، همراه با همتیمیهای هوشمندتر — درست مثل چیزی که از نسخههای قبلی FC یا FIFA بهش عادت داشتی.
در مقابل، حالت واقعگرایانه (Authentic)، بیشتر شبیه به فوتبالیه که هر آخر هفته در دنیای واقعی میبینی. بازیکنان کندتر حرکت میکنن و باید با هوش تاکتیکی خودت موقعیت گل بسازی. این حالت بیشتر روی شبیهسازی واقعی فوتبال تمرکز داره تا سرعت بالا یا حرکات فانتزی.
پیشنهاد ویژه : خرید اکانت قانونی FC 26 برای PS4 & PS5
مهمترین بخش این تغییر این است که این دو حالت هیچ تأثیری روی هم ندارند. یعنی EA میتواند حالت رقابتی (Competitive) را هرطور که لازم باشد تنظیم کند، بدون اینکه تعادل حالت اصیل (Authentic) بههم بخورد؛ چیزی که در نسخههای قبلی FC امکانپذیر نبود. بازیکنان برای دلایل مختلفی سراغ حالتهای گوناگون FC 26 میآیند: طرفداران Career Mode میخواهند تجربهای نزدیک به فوتبال واقعی داشته باشند، در حالی که بازیکنان Ultimate Team و Clubs بهدنبال رقابت آنلاین عادلانه و متعادل هستند. این دو هدف گاهی در گذشته با هم در تضاد بودهاند، بنابراین ارائه دو سبک گیمپلی کاملاً جداگانه، راهکار بسیار خوبی برای راضی کردن هر دو جامعه بازیکنان است.
چیزی که در نحوه پیادهسازی عجیب به نظر میرسد این است که حالت Authentic فقط به مودهای آفلاین محدود شده است. یعنی حتی در مسابقات Squad Battles هم نمیتوانید از آن استفاده کنید، با اینکه این مسابقات تنها محتوای تکنفره در بخش Ultimate Team هستند. امیدوارم این موضوع در آینده اضافه شود، چون عجیب است که تمام محتوای تکنفره بهطور پیشفرض شامل آن نمیشود، مخصوصاً وقتی که در نسخه جدید Season Pass دقیقاً همین کار انجام شده است.
قبل از اینکه به برخی تغییرات مثبت دیگر بپردازیم، بیایید سراغ Season Pass برویم، چون یکی از بزرگترین نقاط بحثبرانگیز برای من است. سال گذشته EA یک Season Pass پولی را در اواخر چرخهی FC 25 معرفی کرد، بنابراین میدانستیم که قرار است دوباره بازگردد، اما اینکه از همان روز اول در دسترس قرار گرفته، کمی آزاردهنده است. البته میتوانید آن را نادیده بگیرید و فقط به نسخهی رایگان بسنده کنید، یا حتی با جمعآوری ارز درونبازی آن را بدون خرج کردن پول واقعی تهیه کنید. با این حال، باید بگویم که این احتمالاً بدترین نسخهی Season Pass است که تاکنون در یک بازی ورزشی دیدهایم.
مشکل Season Pass در FC 26 این است که پاداشها فقط محدود به Ultimate Team نیستند؛ جایی که بازیکنان متأسفانه از قبل به خرج کردن پول عادت داده شدهاند. شما در اینجا برای Clubs، Player Career و Manager Career هم مقدار زیادی پاداش دریافت میکنید.
اما بخش آخر واقعاً آزاردهنده است، چون یکی از جذابترین ویژگیهای FC 26 این بود که برای اولین بار Icons و Heroes به حالت Manager Mode اضافه شدند. یعنی میتوانید بازیکنان کلاسیکی مثل لوئیش فیگو، تونی کروس و جولی فودی را وارد ذخیرههای Manager Mode خود کنید. این باید یک تغییر انقلابی باشد، اما EA تصمیم عجیبی گرفته و بسیاری از این بازیکنان را پشت قفل Season Pass قرار داده است.
چند دلیل وجود دارد که این موضوع واقعاً اعصابخوردکن باشد. اول اینکه، به احتمال زیاد فقط با بازی کردن در حالتهای Manager Career یا Player Career بهتنهایی نمیتوانید آنقدر XP جمع کنید که این بازیکنان را به دست بیاورید. شاید EA در آینده راههای بیشتری برای بازیکنانی که سراغ Ultimate Team نمیروند اضافه کند، اما در شرایط فعلی اگر بخواهید پاس را کامل کنید و به پاداشهایی مثل جانفرانکو زولا، کلوزه و پارک جیسونگ در Career Mode برسید، مجبورید یا سراغ آن شبیهساز جعبه شانس بروید یا پول واقعی خرج کنید. حتی برای من که بیشتر وقتها Ultimate Team بازی میکنم، این تغییر واقعاً افتضاح است.
یادتان باشد این فقط اولین Season Pass است. اگر FC 26 همین روند را ادامه دهد و در آپدیت های بعدی هم آیکونها و هیروها را قفل کند، احتمالاً ستارههایی مثل رونالدینیو، تونی کروس و یوهان کرایف هم پشت دیوار پرداختی میروند. این وضعیت واقعاً ناامیدکننده است و بهوضوح نشان میدهد EA میخواهد بیش از همیشه از بازیکنان پول دربیاورد. همین حالا هم بازیکنان Ultimate Team بیش از حد تحت فشار خرج کردن هستند، اما حالا حتی در Career Mode آفلاین هم نمیشود بدون وسوسه پول خرج کردن لذت برد. تحمیل چنین Season Passی به همه، حتی برای EA هم زیادهروی محسوب میشود.
مثال، Manager Live Hub به شما اجازه میدهد وارد چالشهای خاص شوید و پیراهنهای جدیدی برای باشگاه خود به دست بیاورید. این ویژگی حس میشود که گامی رو به جلو به سمت یک حالت تاریخی شبیه به بخش Negro Leagues در بازی MLB The Show باشد؛ چون در آن باید لحظاتی مثل دبل جمال موسیالا با بایرن مونیخ را بازآفرینی کنید یا تیمهای متوسطی مثل SK Rapid یا استراسبورگ را به افتخار اروپایی برسانید. نسخه کلاسیک Career Mode همچنان وجود دارد، اما Manager Live فهرستی متغیر از چالشها ارائه میدهد که مهارتهای شما را هم داخل زمین و هم خارج از آن به شکل سرگرمکنندهای محک میزنند.
حتی Ultimate Team هم تغییرات کوچک اما معناداری به خود دیده است. از بازگشت تورنمنتها گرفته تا امکان انتخاب آیتمهای ظاهری (cosmetics) در بخش Evolutions، همهچیز طوری طراحی شده که دقیقاً همان بهبودهایی باشد که طرفداران سالها درخواستش را داشتند. EA همچنین بهطور جدی روی پایداری سرورهای آنلاین کار کرده و تا حالا من خیلی با مشکل سرور مواجه نشدم. البته اشتباه نکنید، در ساعات شلوغ همچنان کاهش سرعت پیش میآید، اما هیچوقت به حدی نیست که بازی غیرقابل انجام شود.
متأسفانه، EA همچنین وعده داده بود که (power curve) در Ultimate Team کندتر شود، و اگرچه هنوز روزهای ابتدایی است، تا اینجا نتیجهی آن فقط این بوده که این حالت حتی بیشتر از قبل به یک pay-to-win تبدیل شده است. پاداشها در همه حالتها کاهش یافته و کند کردن روند پیشرفت، روی کاغذ نیت خوبی به نظر میرسد، چون بهصورت نظری اجازه میدهد کارتهای شما مدت طولانیتری مفید باقی بمانند.
اما همچنان میتوانید بهترین پکهای کارت را از فروشگاه بخرید تا شانس به دست آوردن بازیکنان درجه یک را داشته باشید، و وقتی این هدف خوب در کنار بلیطهای بختآزمایی ۳۰ دلاری قرار میگیرد که بلافاصله شما را در بالاترین سطح رقابت قرار میدهند، دیگر چندان نجیبانه به نظر نمیرسد. قبلاً، اگر پول خرج نمیکردید، میتوانستید با صرف زمان و تلاش پیشرفت کنید. این هنوز هم صادق است اگر بخواهید با Transfer Market سکه جمع کنید، اما بازیکنان معمولی تا زمانی که چک خود را باز نکنند، عملاً عقب مانده خواهند بود.
در بخش دیگری، احتمالاً Clubs کمترین تغییرات را تجربه کردهاند، اگرچه سیستم Archetype یک روش جدید و جالب برای پیشرفت محسوب میشود. من زیاد بازیکن Clubs نیستم، اما از نظر من، امکان انتخاب یک بازیکن مشهور از گذشته فوتبال برای الگوگیری، کمی کار را برای پایبند ماندن به یک نقش آسانتر میکند و راه بهتری برای سنجش پیشرفت رو به جلو ارائه میدهد. البته در هفتههای آینده یک meta مشخص در این حالت شکل خواهد گرفت، اما این تغییر به اندازهای جذاب بوده که آرزو کنم یک گروه ۱۰ نفره از دوستان داشته باشم تا به طور مداوم با هم بازی کنیم.
خوشبختانه، گیمپلی داخل زمین شاید بهتر از همیشه در نسل کنسول فعلی باشد. بخشی از این به دلیل تقسیمبندی بین Authentic و Competitive است، اما فقط به همین دلیل نیست؛ FC 26 به طور کلی واکنشپذیری بیشتری نسبت به قبل دارد. این موضوع خود را به روشهای مختلف نشان میدهد، اما مهمترین چیزی که متوجه خواهید شد، کنترل توپ با چپاستیک است. توپ مثل چسب به پای شما میچسبد و اجازه میدهد هنگام دریبل کردن در زمین، تنظیمات ریز انجام دهید. با این کنترل اضافی، بهتر میتوانید پاسها را آماده کنید و خطوطی برای عبور از دفاع پیدا کنید.
در مورد پاس دادن، همه چیز امسال کمی روانتر و دقیقتر شده است. نمیتوانید با پاسهای بدون نگاه توپ را بیهدف به بالا و پایین زمین بفرستید، اما میتوانید با موقعیتیابی دقیق، با سبک تیکیتاکا حریف خود را خسته کنید و در عین حال دنبال یک فرصت برای نفوذ باشید. سرعت همچنان در کنارهها اهمیت بالایی دارد، اما در وسط زمین همه چیز درباره کنترل جریان بازی و پیدا کردن آن پاس نفوذی برای رسیدن به موقعیت شوت است. اگر این باعث شود فکر کنید که FC 26، بهخصوص در حالت آنلاین و با سرعت بیشتر Competitive Mode، تبدیل به یک بازی پرگل شود، تا حدی درست است. دفاع میتواند چالشبرانگیز باشد. تکلهای اشتباه شما را حتی بیشتر از گذشته از جایگاه خود خارج میکند، بهخصوص با توجه به بهبود دریبلینگ، و همتیمیهای هوش مصنوعی شما معمولاً از موقعیت خود خارج میشوند.
با این حال، EA یک بهبود هوش مصنوعی برای دروازهبانها اضافه کرده تا این موضوع جبران شود. دروازهبان شما کامل نیست، اما در موقعیتیابی بسیار هوشمندانهتر عمل میکند. البته همچنان ممکن است چند پرش عجیب توپ ببینید – که بخشی از فوتبال واقعی است – اما دروازهبانها در FC 26 خیلی کمتر آزاردهنده شدهاند. آنها نه تنها بهتر در مقابل زاویههای شوت قرار میگیرند، بلکه در مشت کردن و دفع توپ هم عملکرد بهتری دارند. به جای اینکه توپ را مستقیم جلوی پای مهاجم قرار دهند، توپ را به کنارهها میفرستند تا دفاع شما فرصت جمع شدن پیدا کند. FC 26، بهویژه در بخش آنلاین، نسبت به فوتبال واقعی بسیار هجومیتر است، اما دروازهبانها حداقل امسال شما را مجبور میکنند بازی منصفانه انجام دهید.
گیمپلی EA Sports FC 26 روی زمین بازی بهترین عملکرد خود را در سالهای اخیر دارد. دریبلینگ چسبنده و واکنشپذیر است، پاسها دقیق و روان هستند و دروازهبانها واقعاً جایگاه خود را مدیریت میکنند. اما با وجود این پیشرفتهای مثبت هم در طول بازی و هم در حالتهای مختلف، تمرکز بیشتر روی کسب درآمد از بازیکنان بیش از هر زمان دیگری حواسپرتکن شده است. بازیکنان Ultimate Team سالها تحت فشار بودهاند، و حالا حتی بازیکنان Career Mode هم از مشکلات Season Pass در امان نیستند. اگر بتوانید از جنون میکروترنسکشنها عبور کنید، یک بازی فوتبال واقعاً بهتر در اینجا انتظار شما را میکشد که ارزش جشن گرفتن دارد – اما FC 26 همزمان نمونهای از حرص EA برای پول است و نگرانی درباره مسیر آینده بازی سخت است که از بین برود.
0