بازی : Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint
سازنده : Ubisoft Entertainment
تاریخ انتشار : 10/4/2019
سبک : Action, Shooter, Shooter
پلتفرم : Playstation 4
بازی Ghost Recon Breakpoint که تو تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ برای کنسول PS4 عرضه شد، واقعاً انتظارها رو برآورده نکرد و به یه پروژه شکست خورده تبدیل شده. یوبی سافت خیلی وقت بود که به خاطر مشکلات موتور گرافیکیش نمیتونست یه بازی خوب بسازه و همش گیمرهارو ناامید میکرد. متأسفانه این روال و این مشکلات هنوز پابرجا هستن و واقعیت اینه که بریک پوینت کیفیت لازم رو نداره. به یاد داریم که Ghost Recon Wildlands با وجود ایرادهای فنی زیادش، بخاطر داستان جذاب و شخصیتهای قویش تونسته بود تجربهای نسبتاً خوب رو برامون بسازه. ولی بریک پوینت به نظر میاد که زودتر از زمانش منتشر شده و حس میکنیم که یک محصول بیکیفیت رو توی دستامون داریم. این موضوع واقعاً امیدوارکننده نبود و گیمرهای حرفهای رو به کلی ناامید کرد. به خاطر انتشار زودترش، به نظر میرسه خیلی روی جزئیات داستان و جنبههای فنی و گرافیکی بازی کار نشده و همین باعث شده یه محصول بیکیفیت به بازار منتشر بشه.
داستان بازی Ghost Recon Breakpoint از جایی شروع میشه که نیروهای گوست به رهبری آنتونی نومد پریمن روی جزیره آئورا پرواز میکنن. جزیرهای که قرار بود با تکنولوژیهای پیشرفته دانشمنداش، پیشرفتهای بزرگی رو توی علم به وجود بیاره و صلح برقرار کنه؛ اما ناگهان توی یه شب آرام، این پرواز مورد حمله قرار میگیره و بالگردها پشت سر هم سقوط میکنن. حالا شما تو نقش نومد باید به جزیره برید، راز این حمله رو کشف کنید و بفهمید چرا آئورا ایزوله شده و چه بلایی به سر جزیره و پرژه علمی اومده.
شخصیسازی چهره شخصیت اصلی داستان هم با محدودیتهایی همراهه، ولی یوبیسافت تونسته با اضافه کردن لباسها و رنگهای مختلف، تنوع خوبی به این بخش بده. داستان بازی سعی داره موانع پیشرفت علم رو به تصویر بکشه، ولی متأسفانه نتونسته دیالوگهای ماندگاری رو ارائه بده. ضدقهرمان اصلی بازی، والکر، یه کهنهسرباز هست که قبلاً با نومد توی عملیاتهای نظامی بوده و الآن نقشههای خاصی داره؛ اما شخصیتپردازی والکر خیلی ضعیفه و نمیتونیم ارتباط عمیقی با ضدقهرمان داستان برقرار کنیم.
بهطور کلی، بازی Ghost Recon Breakpoint تو روایت داستانی ضعیف عمل میکنه. دیالوگهای کوتاه زیادی داره که شاید مجبور بشین یکبار گوش بدین، ولی هیچ چیز خاصی رو منتقل نمیکنن و تأثیری تو روند بازی ندارن. داستان توی سه بخش روایت میشه که از دانشمندا شروع میشه و بعد به نظامیها و بومیهای جزیره میرسه. با این حال، بریک پوینت نتونسته یک روایت منسجم و جذاب ارائه بده و مأموریتهای فرعی هم به همین شکل، دچار تکرار و یکنواختی هستن. در کل میشه گفت داستان بازی خیلی سطحیه و باگ زیادی داره که سؤالای بی جواب زیادی رو توی ذهن کاربر بیپاسخ میذاره
گرافیک Ghost Recon Breakpoint به دلایلی از جمله باگهای متعدد و خستهکننده، واقعاً تجربه بازی رو مختل میکنه. بعضی وقتها باگها باعث میشن که نتونی مأموریت رو ادامه بدی و ناچار بشی دوباره از اول شروع کنی. مثلاً ممکنه تو دیوار گیر کنی یا همتیمیهات رو ببینی که دارن تو هوا پرواز میکنن! وقتی تو این حالت گیر کنی هیچ چارهای به جز ریاستارت کردن اون مأموریت نداری؛ حتی اگه ۹۹ درصد مأموریت رو پشت سر گذاشته باشی! واقعاً کار یوبیسافت تو این بازی یه شکت مفتضحانهس که جای هیچ بحثی رو باقی نمیذاره. گیمپلی و منوها هم دل آدمو میزنن؛ انتخاب نارنجک یا سوئیچ بین آیتمها اونقدر پیچیده شده که تو حالت Co-op حتی نمیتونی از اونا استفاده کنی و لذتشونو ببری.
درخت مهارتها هم که برگشته ولی طراحیش بهشدت ضعیفه و عملاً هیچ تفاوتی بین کلاسها نیست. به هر حال، گانپلی بازی Ghost Recon Breakpoint قابل قبوله و تنوع سلاحها خیلی خوبه. خوشبختانه میتونی با سلاحهای مختلف و لوتهای مختلف شخصیتت رو شخصیسازی کنی. با این حال، به نظر میاد یوبیسافت باید بیشتر روی جزئیات کار میکرد تا تجربه بهتری رو ارائه بده. تنها نقطه قوت بازی همین تنوع بالای سلاحها هستش که به کاربر اجازه میده اونطور که دلش میخاد با رقیباش مبارزه کنه.
گیمپلی بازی Ghost Recon Breakpoint واقعاً تکراری و بهشدت خستهکننده هستش. داستان از این قراره که اول باید مأموریتی رو انتخاب کنی و با انپیسیها صحبت کنی. بعدش هم باید بری نزدیکترین کمپ به هدفهاتو پیدا کنی و با هلیکوپتر برسی به محل دشمنها. حالا که با پهپاد تمام مکانهای دشمن رو علامتگذاری کردی، کمی از دوستانت کمک میگیری و بهصورت گروهی دشمنها رو سینکشات میکنید. بعدش هم باید ۵ تا ۱۵ کیلومتر برگردی به نقطه شروع!
البته دنیای بازی با آبوهوای مختلف و سازههای قشنگ خوب طراحی شده؛ اما متأسفانه هیچ محتوای جذابی برای سرگرم کردن طولانیمدت نداره. یوبیسافت طوری کار کرده که این بازی شبیه رد دد ردمپشن مدرن بشه، ولی وقتی به جزئیات دقت میکنی میبینی که سیستم بقا خیلی ناقصه و این پروژه یوبی سافت یه پروژه شکتخوردهس. میتونی گیاهها و مواد غذایی جمعکنی؛ اما مکانیک ساختوساز به درد نمیخوره و صرفاً چند درصد از پارامترهای دفاعی رو بهت میده. مثلاً قمقمهای داری که هیچ تأثیری روی جریان بازی نداره و صرفاً وقتی از جاهای مرطوب رد میشی، بهت میگه برو آب پر کن
حیوانات هم توی بازی Ghost Recon Breakpoint هستن؛ اما بدون هیچ دلیلی نمیتونی شکارشون بکنی! در کل، همه این مشکلات باعث میشه که بعد از چند ساعت بازی، حتی به فکر بخش کرفتینگ هم نیفتی، چون واقعاً بیفایده به نظر میاد. دیالوگها هیچ تأثیری توی داستان ندارن و هوش مصنوعی دشمنها هم که واقعاً ضعیف و بیتأثیره. در نهایت باید بگیم که بازی بهحدی ناقصه که هیچ چالشی از طرف دشمنها احساس نمیکنی. هوش مصنوعی دشمنا خیلی ضعیفه و عملاً هیچ چالشی رو برای کاربر ایجاد نمیکنن و مبارزهها جذابیت لازم رو ندارن.
نقاط قوت این بازی ضعیف رو میشه تو موارد زیر خلاصه کرد:
تجربه مخفیکاری با دوستان: همکاری و برنامهریزی با دوستا برای انجام مأموریتهای مخفیانه، هیجان بازی رو چند برابر میکنه.
جزیره آئورا با طراحی زیبا: محیط جزیره آئورا بهخوبی طراحی شده و چشماندازها و جزئیاتش حسابی چشمنوازه.
تنوع سلاحها و اتچمنتها: امکانات و تنوع بالای سلاحها و اتچمنتها به بازیکن آزادی عمل زیادی میده و تجربه فایتها رو جذابتر میکنه.
نورپردازی جذاب غروب: نورپردازی بازی، بهخصوص تو صحنههای غروب، با جلوههای زیباش حس واقعیتری به محیط میده
از ضعف بازی Ghost Recon Breakpoint هرچی بگیم کم گفتیم:
• داستان کسلکننده و ضعیف: داستان بازی گیرا نیست و شخصیت منفی بازی هم اونقدر جذبه نداره که بازیکن رو درگیر کنه.
• باگهای فراوان و آزاردهنده: وجود باگهای زیاد باعث میشه گاهی تو پیشرفت بازی مشکل بهوجود بیاد و لذت بازی کاهش پیدا کنه.
• هوش مصنوعی ضعیف و قدیمی: هوش مصنوعی دشمنها خیلی جالب کار نشده و رفتاراشون خیلی قابلپیشبینی و گاهاً احمقانهس.
• کمبود موسیقی هیجانانگیز: در طول بازی موسیقی خاصی وجود نداره که بتونه حس هیجان، استرس یا ترس از شکست مأموریت رو به بازیکن منتقل کنه.
• شخصیتپردازی ضعیف کاراکترها: شخصیتهای بازی خیلی سطحی و بدون عمق طراحی شدن و ارتباطی با کاربر برقرار نمیکنن.
• منوهای پیچیده و گیجکننده: منوهای بازی زیادی تو در تو و گیجکننده هستن و دسترسی به گزینهها رو دشوار میکنن. پیچیدگی که واقعاً هیچ نیازی بهش نبود!
• حالت بقاء ناقص و بیمعنی: بخش سروایول بهخوبی پیاده نشده و حضوری بیمعنی توی بازی داره که انگار صرفاً فقط به بازی چسبونده شده.
• فیزیک ضعیف و غیرواقعی: فیزیک بازی Ghost Recon Breakpoint بهخصوص در مورد خودروها و حرکات شخصیتها اصلاً خوب کار نشده و خیلی غیرواقعی به نظر میاد.
مشخصات اکانت قانونی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint برای PS4 و PS5
قابلیت فروش مجدد ظ 2 و 3 : بله
ضمانت دائم ظ 2 و 3 : بله
چند نفره آفلاین : خیر
دارای بخش آنلاین ظ 2 و 3 : بله
مناسب برای کودکان : خیر
نسخه گرافیکی مخصوص PS5 : خیر
5 از 5 از مجموع 1 امتیاز
شما هم به این بازی امتیاز دهید