بررسی تخصصی
سری Civilization از اولین نسخه خود تا به حال به جز نسخه Civilization: Beyond Earth یک بازی استراتژی نوبتی تاریخ محور بوده است. نسخه Beyond Earth نیز تنها تفاوتش با بقیه در تم تخیلی آن بوده و کلیت آن شبیه بقیه است. Civilization VI نیز در این سری استثنا نیست و همانند بقیه نسخ یک بازی استراتژی نوبتی با تم تاریخی است. در هر یک از عناوین این سری در ابتدا تعدادی تمدن که از حکومتهای قدرتمند قدیمی و جدید هستند، در مقابل شما قرار میگیرند تا یکی را انتخاب کنید و کنترل آنها را از سال ۴۰۰۰ قبل از میلاد به دست بگیرید. با شروع بازی، شما یک واحد تحت نام Settler و یک واحد جنگجو در اختیار خواهید داشت و در گوشهای از نقشه، کار خود را آغاز خواهید کرد. در اولین گام شما باید با استفاده از Settler خود اولین شهرتان را بنا کنید و پس از آن به پیشروی و گسترش بپردازید.
مکانیکهای بسیار مختلفی در تمامی عناوین این سری وجود داشتهاند که هر یک به نوعی سعی میکنند شیوه اداره یک تمدن را به شما نشان دهند. در ابتدای بازی باید از طرفی به فکر تحقیق در مورد تکنولوژی و همچنین ساختن بناها و نیروهای جدید در شهرتان باشید و از طرف دیگر به کاوش در نقشه بپردازید تا با تمدنهای دیگر رو به رو شوید. در این میان باید به تدریج شهرهای جدیدی روی نقشه بازی بسازید و تمدن خود را گستردهتر و قویتر سازید. کمکم نیاز اساسی به ساخت کارگر نیز پیدا خواهید کرد و برای بهره برداری از منابع موجود در محیط نظیر آهن، مرمر، غلات و…، باید اقدام به ساخت معادن و مزارع مختلف بکنید. به تدریج برای مقابله با راهزنان و تمدنهای دیگر، نیاز به ساخت نیروهای نظامی پیشرفته نیز خواهید داشت تا بدین طریق از کشور خود دفاع کرده و یا خاک دیگر کشورها را تصرف کنید. در این میان باید حواستان به وضعیت تکنولوژیکی کشورتان نیز باشد تا از علوم روز عقب نیفتید.
کلیت Civilization VI نیز همانند نسخ قبلی به همین شکلی است ولی در شیوه اجرای بخشهای مختلف بازی با تغییرات اساسی رو به رو هستیم که باعث افزایش تنوع بازی شده و نقش تفکر و استراتژی را نیز در بازی بیشتر کردهاند.
اولین تغییر که یکی از مهمترین تغییرات این سری محسوب میشود، مربوط به شیوه ساخت بناها در شهرها میشود. در نسخ قبلی هر شهر با وجود این که چندین خانه (کاشی) را به خاک شما اضافه میکرد ولی خود به تنهایی یک خانه (کاشی) را روی نقشه اشغال میکرد و همه بناهای مختلف شهری، از ساختمانهای اقتصادی نظیر بانک گرفته تا ساختمانهای علمی نظیر دانشگاه نیز در همین یک کاشی روی نقشه بازی ساخته میشدند. این بازی برای افزایش چالشهای بازی و بالا بردن نیاز به تفکر برای انجام کارها، مکانیک جدید به نام مناطق (Districts) را ارائه میدهد.
از این پس یک شهر فقط در یک کاشی جای نمیگیرد و هر شهر از چندین منطقه تشکیل میشود که هر کدام یک خانه را به خود اختصاص خواهند داد. از این پس، وقتی که یک شهر را میسازید، در اصل تنها محله “مرکز شهر” را ساختهاید و بقیه محلات را باید به تدریج و بنا به نیازهای تمدن و شهرتان بدان اضافه کنید. این مناطق تنوع بسیار گستردهای دارند و هر یک بخش خاصی را پوشش میدهند؛ مثلاً یک منطقه مربوط به تحقیقات علمی است، یکی مربوط به اقتصاد، دیگری مربوط به صنعت و یکی دیگر مربوط به موارد مذهبی. به جز این چند مورد، مناطق بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارند که حضور هر یک باعث تغییراتی خواهد شد. از این پس دیگر هر بنایی باید در بخش مربوط به خود ساخته شود. از این رو اگر برای شهری محله مربوط به علم و تحقیقات را نسازید، امکان ساخت دانشگاه در آن را نیز نخواهید داشت و از این رو باید بنا به شرایط محیطی هر شهر اقدام به ساخت مناطق مختلف بکنید.
در کل و با توجه به همه اینها گیم پلی بازی پیشرفتهای بسیار بالایی نسبت به نسخ قبلی داشته است. تغییرات اساسی در بسیاری از بخشهای بازی پدید آمده که علاوه بر ایجاد تنوع برای طرفداران نسخ قبلی، نیاز به داشتن استراتژی و تفکر را نیز در بازی به شدت بالا برده و حتی در درجههای سختی متوسط نیز باید به خوبی فکر کرده و سپس عمل کنید تا بتوانید موفق شوید.
جهت خرید اکانت ظرفیتی بازی Sid Meier’s Civilization VI برای PS5 و PS4 همراه با ضمانت دائم و قابلیت فروش مجدد و تعویض آنی میتوانید از فروشگاه اکانت قانونی گیم پردایس اقدام فرمایید.
میترا
این بازی بسیار جذاب و جالب است ولی نه برای همه بیشتر برای کسانی که به بازی های سخت استراتژیک و تاریخی علاقه دارند خوب است ولی بازی بسیار خوب است ۸ از ۱۰
پاسخ